Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi. Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa (Jaak 4:9-10).

Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä - nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä. Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman. Sillä katsokaa, kuinka suurta intoa juuri tuo Jumalan mielen mukainen murehtimisenne on saanut teissä aikaan, mitä puolustautumista, mitä paheksumista, mitä pelkoa, ikävöimistä, kiivautta, mitä kurittamista! Olette kaikin tavoin osoittaneet olevanne puhtaat tässä asiassa. (2 Kor 7:8-11)

Suostu murehtimaan Jumalan valtakunnan työn takia. Sillä vielä on paljon maailman kollkiia missä ei Jeesuksesta ole kuultu mitään. Ei ole kuultu sitä ilosanomaa. Ja on maita joissa ilosanoman julistaminen kiellettyä.

Suostu kantamaan murhetta pelastumattomista lähimmäisistä kuolemaasi asti.

Minä sanon totuuden Kristuksessa, en valhettele - sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä - että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni. Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta (Room 9:1-3).

"Kulje Jerusalemin halki, koko kaupungin läpi laidasta laitaan, ja tee merkki kaikkien niiden otsaan, jotka huokaavat ja valittavat kaupungissa tehtävien iljettävyyksien tähden" (Hes 9:4)
Sen sijaan hän pelasti hurskaan Lootin(ja hänen perheensä), jonka mieltä jumalattomien riettaus painoi (2 Piet 2:7)(Sodoman ja Gomoran tuho)Herra antoi sataa taivaasta tulta ja tulikiveä Sodoman ja Gomorran päälle. Hän tuhosi nämä kaupungit ja koko tasangon sekä kaupunkien kaikki asukkaat ja maan kasvitkin.(1.Moos.19:24-25).



Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun(Jeesukseen)(Joh 14:1).
Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö (Joh 14:27).
Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia, panemaan Siionin murheellisten päähän - antamaan heille - juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan (Jes 61:1-3)
Kun minulla on sydämessäni paljon murheita, niin sinun lohdutuksesi ilahuttaa minun sieluni (Ps 94:19).

Jeesus lohduttaa: Olen autuas Jumalan lapsi keskellä pahaa oloani. Jeesus on meidän lohduttajamme. Hänelle voimme jättää huolemme ja murheemme. Älkäämme mistään murehtiko. Hän pitää meistä omistaan huolen. Hän tietää kaikki meidän tarpeemme. Hän ymmärtää meitä,onhan Hänkin elänyt täällä maan päällä ja kokenut kipua ja kärsimystä.

Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen (Matt 5:4).




Lopullisesti murhe ja masennus katoaa vasta kirkkaudessa.(Taivaassa)

Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat (Jes 35:10; 51:11).
”Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä…. Hän, joka istuu valtaistuimella, on levittänyt telttansa heidän ylleen. Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano, enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle. Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet (Ilm 7:14-17).