Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä,mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonan merkki.(Matt.16:4)

Sillä niin kuin Joona tuli niiniveläisille merkiksi,niin Ihmisen Poikakin on olevana merkkinä tälle sukupolvelle.(Luuk.11:30)

Joona on esikuva Vanhassa Testamentissa Jeesuksen kärsimyksestä ristillä ja ylösnousemuksesta. Joona oli kolme päivää kalan sisässä. Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä.

Joona 2.

Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.

Ja Joona rukoili Herraa,Jumalaansa,kalan sisässä ja sanoi: "Minä Huusin ahdistuksessani Herraa ja Hän vastasi minulle. Tuonelan kohdussa minä huusin apua,ja sinä kuulit minun ääneni.Sinä syöksit minut syvyyteen,merten sydämeen ja virtaympäröitsi minut,kaikki sinun kuohusi ja aaltosi vyöryivät minun ylitseni. Minä ajattelin:Olen karkoitettu pois sinun silmiesi edestä.Kuitenkin minä saan katsella sinun pyhää temppeliäsi.Vedet piirittivät minut,kaisla kietoutui päähäni.Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti,maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti.Mutta sinä nostit henkeni ylös haudasta,Herra minun Jumalani. Kun sieluni nääntyi minussa,minä muistin Herraa,ja minu rukoukseni tuli sinun tykösi,sinun pyhään temppeliisi. Ne,jotka kunnioittavat vääriä jumalia hylkäävät armonanatajansa. Mutta minä tahdon uhrata sinulle kiitoksen kaikuessa.Mitä olen luvannut sen minä täytän. Herrassa on pelastus. Sitten Herra käski kalaa,ja se oksensi Joonan kuivalle maalle.