Kor.11:23-32
Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.

Paavali kirjoittaa 1. Kor. 10:16:ssa: "Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?"
Ehtoollisessa syntyy Hengessä yhteys Kristukseen.

Paavali lisää ehtoollisopetukseensa sanat: "Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja ja vereen" (1. Kor. 11:27). Ja edelleen: "Joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa" (11:29). Kysymyksessä on vertauskuvan rikkominen ja uskon sisällön väärentäminen elämällä, mutta sanat viittaavat myös ehtoollisen syvempään merkitykseen. Kristus on Pyhän Hengen kautta todellisesti läsnä leivässä ja viinissä. Siksi ehtoollisen merkitys Kristus-yhteytenä on tavattoman suuri. Ehtoollisen nauttimisella on jopa vaikutus fyysiseen terveyteemme (1. Kor. 11:30).

Ehtoollinen on uuden liiton näkyvä muistutus ja vakuus (Luuk. 22:20, 1. Kor. 11:25).
Ehtoollinen on kasteessa Kristuksen kanssa haudattujen ja ylösnousseiden uskovien yhteysateria.

seurakunnan yhteyttä ja Herran paluun odotusta - sitähän ehtoollinen julistaa.
ehtoollinen julistaa myös yhteyttä Kristukseen ja seurakuntaan.

Jeesus kavallettiin ennen pääsiäistä ja hän kuoli ristillä pitkäperjantaina. Uusi liitto on tämä aika mitä me nyt elämme,armon aikaa.Pyhän Hengen aikaa. Jeesus kuoli ristillä sinun ja minun syntien tähden. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut että antoi ainoan Poikansa ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi(joutuisi kadotukseen,jossa on itku ja hammasten kiristys)vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Jeesus nousi kuolleista ja elää. Hän kutsuu meitä luokseen pelastukseen Pyhän Henkensä kautta,ota Hänet vastaan kun Hän kolkuttaa sydämesi ovella,älä jätä päätöstä huomiseen,huomenna voi olla myöhäistä,Pelastuksen aikana on nyt. Jeesus tulee pian hakemaan omansa pois täältä.

 

Kerran koittaa päivä, jolloin telineelliset rakenteet, kuten kielilläpuhuminen, profetoiminen (1. Kor. 13:8) ja paikalliset seurakunnat puretaan, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. Silloin kokoonnutaan yhteiselle suurelle aterialle, jolloin riitaisuuksia ei enää ole, vaan kaikensuuntainen yhteys on saumaton. Silloin nautitaan ehtoollinen uutena Jumalan valtakunnassa.

Nyt odotamme tuon päivän koittamista. Siksi julistakaamme uskollisesti Herran kuolemaa myös ehtoollisen kautta pääsinpäiväämme asti. Raamattu käskee tutkimaan itseään, mutta ei jäämään pois ehtoolliselta.